Finnmirror Oy toimii Peilitiellä Sastamalassa. Kaarlo Mäkisen vuonna 1923 perustama yritys juhlii tänä vuonna 100-vuotistaivaltaan. Yrityksen alkuperäinen nimi Mäkisen Kuvastin muutettiin 1980-luvulla kansainväliseen kaupankäyntiin sopivammaksi Finnmirroriksi.
– Peilit olivat alkuvuosikymmeninä suorastaan ylellisyystuotteita, harvinaisia tavallisessa kodissa. Suosio kasvoi vähitellen, yritystoiminta laajeni ja pappa sisaruksineen rakensi tälle tontille peilitehtaan vuonna 1961, nykyinen toimitusjohtaja Aleksi Pälä, neljännen polven yrittäjä, kertoo yrityksen vaiheista.
– Meillä oli Kaarlon hankkima hopeointiresepti, jolla peilinvalmistus onnistui. Huippuvuosina teimme peilejä jopa Ikealle, Aleksi hämmästyttää kuulijaa.
– Vähitellen 1980-luvun loppua kohti peilikauppa alkoi hiljentyä. Piti miettiä jotain uutta, ja keksimme peililiukuovikaapit. Ne olivat välitön menestys, ensimmäisenä vuotena myynti oli 20 miljoonaa markkaa, Aleksi ihmettelee vieläkin valtavaa suosiota. – Mutta tultiinhan sieltä sitten lamavuosina alaskin, hän muistuttaa.
– Nykyisin teemme lähes pelkästään peililiukuovikaapistoja Inaria-tuotemerkillä. Toki valmistamme jonkin verran kylpyhuonepeilejäkin vielä, mutta kyllä me olemme olleet jo pitkään nimenomaan liukuovikaapistojen valmistaja, Aleksi kuvailee toiminnan muutosta.
– Kaikki on logistiikkaa! Kun me lyömme illalla ovet kiinni, niin tiedämme noin 20 % siitä mitä huominen tuo tullessaan, Kaukokiidon Sastamalan terminaalin toimitusjohtaja Timo Finska toteaa, ja Aleksi nyökkäilee vieressä.
– Meillä on ihan sama juttu. Tilauksilla on lyhyt varoaika. Asiakas tilaa haluamansa ja toimitamme tavaran parin viikon kuluessa. Tämä on kestävää kehitystä, teemme kaiken vain asiakaan tarpeesta, emme tuota mitään yli.
– Kerran lentokoneessa huomasin vierustoverini lukevan Hesaria. Etusivulla oli meidän mainos. Mainitsin hänelle asiasta, ja kaupathan siinä sitten tehtiin ennen laskeutumista, Aleksi hymyilee.
Kaukokiito on palvellut Finnmirroria vuodesta 1989 alkaen. Yhteistyö on kasvanut vähitellen.
– Olemme saaneet seurata asiakkaan toiminnan muutosta. 1990-luvulla lähti lavatolkulla peiliä, Timo Finska kuvailee vuosikymmenten takaisia kuljetuksia.
– Aiemmin Finnmirrorilla tehtiin suuntakuormia, toisin sanoen oma kuljetusliike tai alihankkija kävi esimerkiksi 2-3 kertaa viikossa pääkaupunkiseudulla. Se ei ollut hyvä ratkaisu, sillä se ohjasi tuotantoa. Ajosuunnittelu ei ole meidän alaamme, siihen me haluamme ja tarvitsemme yhteistyökumppanin, Aleksi Pälä selventää työnjakoa.
– Hyvää ja saumatonta yhteistyötä, Aleksi kiittelee Kaukokiitoa.
– Ammattitaitoa riittää, kun pitää käsitellä isoja volyymeja. Hinnoittelu on varmaa ja luotettavaa, hinnoitteluvirheitä ei ole ollut oikeastaan koskaan.
– On ollut ilo ja kunnia palvella! Timo Finska toteaa jämäkästi.
– Ihmiseltä ihmiselle tätä työtä lopulta tehdään. Aleksin kanssa ollaan tunnettu 15 vuotta, ja aina olemme ratkaisun löytäneet haasteellisiinkin logistisiin tilanteisiin.
Finnmirror täyttää siis ensi vuonna pyöreät 100 vuotta, ja Timo Finskan isän Ilkan perustama Kuljetusliike Finska Oy 50 vuotta. ”Ehkä pidetään kahdestaan 150-vuotisjuhlat saunomisen ja muutaman oluen äärellä”, miehet nauravat.
Tässä asiakassuhteessa on selvästi havaittavaa tyrvääläistä mutkattomuutta.